tisdag 13 mars 2012


Solen strålade skarpt idag. Carina tog varje tillfälle att värma sig. Vi - tjejerna i styrelsen var på studiebesök på Skultanda - en del av Varbergs kommuns arbetsmarknadsenhet. Det var uppskattat av alla. Vi fick träffa en av personalen - Anki. En kvinna som för ett tiotal år sedan hjälpte mig att få ett jobb. Det fick jag möjligheter att tacka henne för idag. Vi fick lära en del om hur en vanlig arbetsdag kan se ut och lite om vad som gäller då avtal med arbetsförmedlingen skrivs, för arbetsträning, t.ex. På Skulta finns c:a 16 personer samtidigt som arbetstränar med olika arbetsuppgifter kring trädgårdsodling och keramik. Det är människor som stannar från 3 månader - upp till 1 år. Eftersom jag har hästar, så var det deras värmerabatt som fascinerade mig, uppbyggd av färsk hästträck. När 70 grader uppstår i rabatten ska man trampa ner skiten och hälla på vatten. Sedan när träcken är 20 grader kan man lägga i lite jord och sedan odla t.ex sallad ovanpå. Det tog jag med mig hem!

Styrelsen på studiebesök. Guiden Anki är fotograf. Från vänster: Marie Lundell (ordf) Teresia Book (led),
Carina Johnsson(kassör), Lotta Callander (sekreterare), Åsa Mossbrandt (led).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar