lördag 9 juni 2012

En första vila i dagens ljus

Tuppens försiktiga närmanden. Foto: Lotta Callander
I fredags morse var det tyst i Äskhults by. Jag satte mig på farstubänken till en låst personaldörr och pustade ut. Det var underbart att få en stund för sig själv och skingra tankarna...

Efter några minuter blev jag helt plötsligt varse om tuppen och hönorna, som smög runt omkring mig, bland vallörten i rabatten. De roterade runt, la huvudet på sned och kommunicerade med mig med försiktiga läten...
Något var inte som förut - i Äskhults by...

Första kalven i Äskhults by. Foto: Lotta Callander


Så kom Jessica - min handledare - efter ett tag och berättade detsamma på människospråk: "Natten har bjudit på förökning. Vårens första tjurkalv var född!" Alla kossorna passade på den lille när jag sprang och fotograferade.


Kommer ihåg alla de kalvarna i Skåne - där jag var sommarbarn som liten. Vi hade spannar med mjölk och påkar att slå med på de tjugo kalvar som alla kämpade för att få lite att dricka. Harmoni med djuren - liksom i Äskhults by - hoppas vi också att kunna förmedla på våran bonnagård i Varberg. Och tid - att lyssna på budskap - från fjäderfän...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar